Efektívne, pretože všetkých 5 škôl stálo dokopy všeho-všudy 1 milión EUR, čo je rekordne nízka suma - a rýchlo, pretože problém sa vyriešil doslova „do roka a do dňa" odkedy sme ho registrovali. Dnes má vďaka tomu vyše 1000 detí adekvátny prístup k vzdelaniu, v moderných a čistých priestoroch. Poviete si - super, uplatnime to plošne, všade tam kde je podobný problém. Súhlasím, ale tu práve pomaly narážame na tú zlú správu.
Na tento rok sme schválili a vyčlenili prostriedky na vybudovanie ďalších 15 modulových škôl v rôznych kútoch Slovenska. Všade tam, kde súčasné kapacity nestačia na rastúci počet žiakov. Minulý týždeň sme strávili v teréne, navštevovaním všetkých lokalít, kde by mohli nové školy stáť. A od návštevy k návšteve vo mne rástol hnev a frustrácia. Všade som totiž narazil na ten istý prístup - školu posunúť čo najďalej od obce, čo najbližšie k Rómskej osade, ideálne priamo do nej. A čo je najhoršie, toto riešenie preferovali nielen starostovia, ale aj samotní Rómovia. Vytvorme medzi sebou čo najširšiu priepasť, hlavne nech máme jedni od druhých pokoj. Rád vysvetlím prečo je to zlý nápad.
Uvedomujem si, že pre väčšinu ľudí je slovo segregácia len abstraktným pojmom. Ak ale máme čo len pomýšľať na to, že raz bude majorita s minoritou spolunažívať normálne, musíme pochopiť že odstránenie segregácie je pre riešenie rovnako podstatné ako témy nezamestnanosti, chudoby, vzdelania a kriminality. Čím viac budeme komunity od seba izolovať, tým väčšie problémy nás čakajú v budúcnosti. Tých čo majú pocit, že situácia už nemôže byť horšia ubezpečujem, že áno. A je na nás všetkých aby sme tomu zabránili.
Ak sa nám to má podariť, musíme naučiť Rómov žiť spolu s bielou väčšinou a naopak. Tento predpoklad sa nedá obísť, akokoľvek sa to niekomu nepáči. Ak budeme všetky služby umiestňovať priamo do osád, zostanú ich obyvatelia navždy uzatvorení vo svojom vlastnom svete. A nevyhnutný kontakt s majoritou bude o to problematickejší. Vzájomná nenávisť bude len ďalej narastať. Akékoľvek budovanie múrov, či už pomyselných alebo skutočných, akékoľvek snahy o vytlačenie problému za hranice obce je len dočasným riešením, ak vôbec. Toto nie sú poučky z kníh ani prázdne reči. Sú to výsledky našich skúseností, aj skúsenosti iných národov so začleňovaním menšín do života spoločnosti.
Našou úlohou je budovať mosty. A máločo prekoná mosty vybudované medzi deťmi študujúcimi v spoločných školách. Poznám to sám na sebe, sám som chodil v detstve do integrovanej školy a nebyť toho, dnes určite nie som tam, kde som. Preto som proti výstavbe škôl mimo obcí, priamo v osadách. Je mimoriadne dôležité aby obe komunity prichádzali do kontaktu, akokoľvek je to v dnešnej dobe v niektorých oblastiach problémom. A príkladov, že sa to dá je na Slovensku mnoho - stačí sa ísť pozrieť do Spišského Hrhova.
Doteraz museli starostovia chodiť do Bratislavy, prosiť sa niekomu, aby dostali peniaze na riešenie problémov vo svojich obciach. Dnes chodíme my spolu s predstaviteľmi ministerstiev za nimi, zaujímame sa o ich problémy a ponúkame riešenie. Sami to veľmi ocenili, ale ak to má fungovať, musia všetci akceptovať, že segregované vzdelanie nie je tým vzdelaním, ktoré chceme podporovať.