Špeciálne školy a špeciálne triedy
Väčšina rómskych detí je (už skoro) automaticky umiestňovaná do špeciálnych škôl. Sú vzdelávané podľa študijného programu špeciálnej školy a existuje iba malá šanca na návrat do klasickej základnej školy. Tým pádom strácajú možnosť pokračovať v štúdiu. Nezískajú výučný list, maturitu ani titul na vysokej škole. Výrazne tak klesá ich šanca, uplatniť sa na trhu práce. O trochu lepšiu perspektívu majú "integrované deti v bežnej základnej škole", keď sú umiestnené do špeciálnych tried pre mentálne postihnutých v rámci bežnej školy. Sú vyučované podľa špeciálnych osnov, pod dozorom špeciálneho pedagóga, ale majú akú-takú možnosť vrátiť sa do klasickej triedy. Ide však skôr o výnimky.
Luxus, ktorý si nemôžeme dovoliť
Takýto neštandardný typ vzdelávania je aj pre štát pomerne drahý. Triedy s integrovanými deťmi v bežnej základnej škole majú pridelený najväčší možný normatív a špeciálne školy sú ešte drahšie! Najhoršie na tom je, že nedávajú deckám perspektívu a vychovávajú z nich (veľmi často len) profesionálnych poberateľov sociálnych dávok.
Stretol som sa s jednou rómskou rodinou, ktorá sa presťahovala do Veľkej Británie, už sú tam tretí rok. Pýtal som sa na deti, ako zvládli zmenu. „Deti sú spokojné, jazyk sa naučili ešte skôr ako my a chodia normálnej anglickej školy a ešte ich to aj baví,“ znela odpoveď. Sú to deti, ktoré u nás navštevovali špeciálnu školu! A takýchto príkladov je veľa. Ako je možné, že sa v zahraničí presadzujú deti, ktoré na Slovensku navštevovali „pomocné školy“?
Kritéria odborných diagnostických vyšetrení (tieto posudzujú spôsobilosť detí na štúdium) nie sú optimálne, alebo sa diagnostika nerobí dobre. Chceme to zmeniť a dať aj na Slovensku takýmto deťom šancu na lepšiu budúcnosť. Z iného pohľadu povedané, urobiť z poberateľov sociálnych dávok prispievateľov do sociálneho systému.
Konkrétne opatrenia :
Zastaviť prijímanie žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím (tzv. vzdelávací variant A) do špeciálnych škôl
Zaviesť objektívnu vstupnú ako aj priebežnú pedagogicko-psychologickú diagnostiku detí tak, aby bolo možné odlíšiť handicap sociálneho znevýhodnenia a mentálnej retardácie
Umožniť objektívnu rediagnostiku zodpovednou štátnou inštitúciou
Podrobnejšie rozpracované ich nájdete tu. Najbližšie budem písať o návrhu predĺžiť povinnú školskú dochádzku. Napíšte mi, teším sa na spätnú väzbu!