reklama

Sú špeciálne školy sú naozaj také špeciálne?

Štúdia Rómskeho vzdelávacieho fondu z roku 2009 poukázala na alarmujúci fakt. Až 60 % žiakov v špeciálnych školách (z minulosti známe ako pomocné školy!) tvoria práve žiaci z marginalizovaných rómskych komunít. V špeciálnych triedach na bežných základných školách je dokonca viac ako 86 % žiakov práve Rómov!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

Špeciálne školy a špeciálne triedy

Väčšina rómskych detí je (už skoro) automaticky umiestňovaná do špeciálnych škôl. Sú vzdelávané podľa študijného programu špeciálnej školy a existuje iba malá šanca na návrat do klasickej základnej školy. Tým pádom strácajú možnosť pokračovať v štúdiu. Nezískajú výučný list, maturitu ani titul na vysokej škole. Výrazne tak klesá ich šanca, uplatniť sa na trhu práce. O trochu lepšiu perspektívu majú "integrované deti v bežnej základnej škole", keď sú umiestnené do špeciálnych tried pre mentálne postihnutých v rámci bežnej školy. Sú vyučované podľa špeciálnych osnov, pod dozorom špeciálneho pedagóga, ale majú akú-takú možnosť vrátiť sa do klasickej triedy. Ide však skôr o výnimky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Luxus, ktorý si nemôžeme dovoliť

Takýto neštandardný typ vzdelávania je aj pre štát pomerne drahý. Triedy s integrovanými deťmi v bežnej základnej škole majú pridelený najväčší možný normatív a špeciálne školy sú ešte drahšie! Najhoršie na tom je, že nedávajú deckám perspektívu a vychovávajú z nich (veľmi často len) profesionálnych poberateľov sociálnych dávok.

Stretol som sa s jednou rómskou rodinou, ktorá sa presťahovala do Veľkej Británie, už sú tam tretí rok. Pýtal som sa na deti, ako zvládli zmenu. „Deti sú spokojné, jazyk sa naučili ešte skôr ako my a chodia normálnej anglickej školy a ešte ich to aj baví,“ znela odpoveď. Sú to deti, ktoré u nás navštevovali špeciálnu školu! A takýchto príkladov je veľa. Ako je možné, že sa v zahraničí presadzujú deti, ktoré na Slovensku navštevovali „pomocné školy“?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kritéria odborných diagnostických vyšetrení (tieto posudzujú spôsobilosť detí na štúdium) nie sú optimálne, alebo sa diagnostika nerobí dobre. Chceme to zmeniť a dať aj na Slovensku takýmto deťom šancu na lepšiu budúcnosť. Z iného pohľadu povedané, urobiť z poberateľov sociálnych dávok prispievateľov do sociálneho systému.

Konkrétne opatrenia :

  • Zastaviť prijímanie žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím (tzv. vzdelávací variant A) do špeciálnych škôl

  • Zaviesť objektívnu vstupnú ako aj priebežnú pedagogicko-psychologickú diagnostiku detí tak, aby bolo možné odlíšiť handicap sociálneho znevýhodnenia a mentálnej retardácie

  • Umožniť objektívnu rediagnostiku zodpovednou štátnou inštitúciou

Podrobnejšie rozpracované ich nájdete tu. Najbližšie budem písať o návrhu predĺžiť povinnú školskú dochádzku. Napíšte mi, teším sa na spätnú väzbu!

Peter Pollák

Peter Pollák

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Poslanec Európskeho parlamentu (kandidát za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti).Terénny pracovník, občiansky aktivista, vysokoškolský pedagóg, bývalý splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity, prvý a až donedávna jediný rómsky poslanec v novodobom parlamente.Po parlamentných voľbách 2016, aj vzhľadom na ich výsledky, som začal ešte aktívnejšie chodiť medzi mladých ľudí, zorganizoval som viac ako 300 diskusií so stredoškolákmi aj vysokoškolákmi, kde otvorene hovoríme o extrémizme a rómskej komunite. Organizujem pravidelné podujatia spojené s darovaním krvi bez rozdielu, či si Róm alebo neróm – Krv máme všetci rovnakú. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu