Revolúcia začala v Krásnohorskom Podhradí

Autor: Peter Pollák | 6.11.2014 o 18:56 | (upravené 7.11.2014 o 10:53) Karma článku: 2,88 | Prečítané:  807x

Jednou z najväčších výziev, ktorej v rómskej reforme čelíme a zároveň siedmy pilier reformy, je vysporiadanie pozemkov pod rómskymi osadami. Mnohí pred nami o vysporiadaní hovorili, ale nikto nevyvinul systematické úsilie sa so situáciou popasovať. Strach z neúspechu je samozrejme namieste, chaos v pozemkoch je problém, ktorý sa zďaleka netýka len rómskej problematiky a mnohí ho označujú za neriešiteľný. Tento rok sme sa ale rozhodli v tejto téme zahájiť malú revolúciu a vybrali sme si lokalitu, ktorá je pre tento problém symbolická – Krásnohorské Podhradie. Ak sa nám to podarí tu, uspejeme všade. A na rozdiel od predstaviteľov slovenskej pospolitosti hľadáme riešenia, ktoré ľudí neštvú proti sebe, ale ich naopak uzmierujú.

V spolupráci s obcou a pozemkovým fondom sme prišli s riešením, ktoré v súčasnosti pilotne testujeme. Ak uspejeme, uplatníme ho aj v ďalších lokalitách: Pozemky pod osadou zlučujeme pomocou jednoduchých pozemkových úprav. Ich majitelia získajú nové pozemky v katastri obce s rovnakou bonitou akú majú ich pôvodné parcely pod osadou. Tie prejdú do vlastníctva obce a miestni Rómovia budú za ich užívanie platiť pravidelný nájom. Spokojné tak budú obe strany – majitelia budú konečne po rokoch odškodnení a slušní Rómovia získajú možnosť zlegalizovať svoje bývanie a prestať žiť v neistote.

Posledné dva piliere reformy sa týkajú oblasti, ktorá je mi najbližšia a je ňou vzdelávanie. Predsavzali sme si, že v marginalizovaných komunitách sa s výchovou začne už v predškolskom veku (8. pilier) a že systematickým prístupom zvýšime uplatniteľnosť dnešných rómskych detí na trhu práce v budúcnosti (9. pilier). Aj v tomto smere sme na dobrej ceste. V prvom rade sme začali s podporou výstavby a rekonštrukcie materských škôl, tak aby ich kapacity stačili naším cieľom a ambíciám. Nové škôlky už vyrástli alebo boli obnovené v Hrabušiciach, Kučíne, Levoči a ďalšie sa stavajú v Rankovciach a ďalších kútoch Slovenska. Projekty predškolskej výchovy zasiahli 160 materských škôl po celej krajine a celkovo sa dotkli presne 11 127 detí. Ak vezmeme do úvahy všetky vzdelávacie projekty, nielen predškolskú výchovu, zásah je niekoľkonásobne väčší. Všetkým týmto deťom sme pomohli zabezpečiť lepšiu budúcnosť, vďaka tomu, že nastúpia do školy pripravené. Veľký úspech zaznamenal aj projekt PROGRESS, ktorý okrem detí pracuje aj s ich matkami. Do praxe bol zavedený sociálny aspekt verejných obstarávaní. Pri verejných zákazkách sú ponuky posudzované aj kritériom poskytnutia pracovných miest dlhodobo nezamestnaným a ľuďom sociálne vylúčeným. Projekty, ktoré spĺňajú toto kritérium získavajú vo výberových konaniach body navyše.

Deväť pilierov reformy, deväť oblastí v ktorých sme sa posunuli dopredu. Dva roky, 24 mesiacov počas ktorých sme neúnavne pracovali. Atlas rómskych komunít, 16 modulových škôl, 3 nové materské školy, 1400 pracovníkov v teréne, 60 komunitných centier, viac ako 40 000 detí vo vzdelávacích projektoch...To nie je rómska reforma, to je len jej začiatok.

Tento článok je tretím a posledným pokračovaním série blogov predstavujúcich posuny v rómskej reforme.

Článok môžete podporiť aj na VYBRALI.SME.SK

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?