Inkluzívne vzdelávanie = investícia do budúcnosti Slovenska

Autor: Peter Pollák | 20.12.2012 o 11:00 | Karma článku: 4,38 | Prečítané:  1472x

Inklúzia je na Slovensku pomerne často skloňovaný výraz. Ako ho chápem ja? Už v predošlých blogoch som hovoril o tom, že deti zo sociálne znevýhodnených rodín (často rómskych) by mali dostať šancu od školy. Ale nie tak, že ich oddelíme od tých šťastnejších! To je segregácia (opak inklúzie). Tá vedie k izolácii žiakov, a tým sa znižujú ich šance na úspech v živote. Inkluzívne vzdelávanie považujem za oveľa náročnejšie ale v konečnom dôsledku za rozumnú (a aj nevyhnutnú) investíciu.

Smutný príklad zo Šarišských Michalian

Základná škola v Šarišských Michaľanoch má dlhodobo zriadené triedy, ktoré navštevujú výhradne žiaci rómskeho pôvodu. Tieto sú umiestnené na samostatnom poschodí v budove školy. V školskom roku 2008/2009 boli do nich preradené aj ďalšie rómske deti, ktoré sa dovtedy vzdelávali spoločne so žiakmi z majority. Vzdelávaním rómskych detí v segregovaných triedach dochádzalo k ich diskriminácii na základe etnického pôvodu. Takto rozhodol súd SR. Prípad zo Šarišských Michalian, žiaľ, nie je na Slovensku ojedinelý. Našťastie, nie je ani pravidlom. Ale...

Dá sa s týmto niečo robiť?

Preto, aby sme nepokrčili plecami a nehľadali vinu len v neochote dieťaťa, neprispôsobilosti (jeho) rodičov, prípadne neschopnosti škôl čeliť týmto výzvam kvôli chýbajúcim prostriedkom...odporúčam Dobré príklady inkluzívneho vzdelávania v Anglicku (so zreteľom na vzdelávanie rómskych detí) od Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). Zaujal ma tento príklad zo štúdie :

[Rómske dievča z rodiny dlhodobo nezamestnaných rodičov má na Slovensku takmer jasný osud. Vzdelanie je luxus, ktorý jej často nedopraje ani rodina ani štát. Ale v Anglicku som mala možnosť stretnúť sa so sebavedomými rómskymi dievčatami - študentkami dievčenských cirkevných škôl, ktoré mali plány do budúcna. Stretla som sa aj s dievčatami stredných odborných škôl, ktoré sa chystali na univerzity a mali na to predpoklady. Napriek tomu boli na Slovensku zaradené v špeciálnych školách a považované za ťažko vzdelávateľné osoby. V Anglicku mali prácu aj ich mamy, ktoré na Slovensku ešte nikdy neboli na trhu práce úspešné. Príležitosť daná žene urobila z rómskej rodiny v Anglicku kvalitnejšiu rodinu ako bola na Slovensku.]

Príležitosť sa volá inkluzívne vzdelávanie. A my chceme aby u nás bolo týchto príležitostí, čo najviac. Nie je to tá ľahšia cesta. Vyžaduje si veľa obety a porozumenia. Je náročná je najmä na priamych aktérov vzdelávania - učiteľov. Za svoje odhodlanie a ťažkú dennodennú prácu s deťmi (ktoré môžu byť ľahko odsunuté na druhú koľaj) musia byť oveľa lepšie zaplatení. Takáto investícia sa nám určite vyplatí!

Konkrétne opatrenia :

  • Nastaviť spravodlivé financovanie inkluzívneho vzdelávania, ktoré plne zohľadní náklady školy spojené s jeho zabezpečením
  • Zaviesť motivačný príplatok pre učiteľov pracujúcich s deťmi z rizikových rodín (v nadväznosti na ich počet)
  • Umožniť výkon pozície asistenta učiteľa aj v stredoškolskom vzdelávaní

Podrobnejšie rozpracované ich nájdete tu. A tu sú vypichnuté ešte 2 opatrenia (posledné), ktoré by podľa nášho názoru zlepšili vyhliadky detí z rizikových rodín na lepšiu budúcnosť. Ak kliknete tu, tu aj tu, budete mať prehľad o celom opatreniach reformy Správna cesta - časť vzdelávanie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Filkova nástupkyňa: My politikom hovoríme, čo by mali robiť. Oni rozhodujú

Hlávková má pozitívny efekt pre mňa ako človeka, ktorý chce lákať do verejnej správy, hovorí šéfka Inštitútu pre finančnú politiku LUCIA ŠRÁMKOVÁ.

KULTÚRA

Michal Havran: Keby som mal dnes osemnásť, bol by som zúrivým ateistom

Zo žartu sa nazýva salónnym teológom.


Už ste čítali?