Školstvo ako priorita

Autor: Peter Pollák | 15.12.2012 o 20:00 | Karma článku: 6,45 | Prečítané:  775x

Vo štvrtok sme do neskorých nočných hodín rozprávali v parlamente o školstve. Som tomu veľmi rád, pretože školstvo je (spolu s riešením rómskej problematiky) podľa mňa kľúčová téma z hľadiska perspektívy našej krajiny. A to, ako veľmi budeme vedieť nie príliš dobre fungujúci systém školstva pretvoriť k lepšiemu, určí, či bude Slovensko napredovať, alebo nie.

Čitateľom prinášam moje (rozšírené) vystúpenie v pléne NR SR

Posledné udalosti na Slovensku, štrajk učiteľov a učiteliek, ich boj za oprávnené požiadavky konečne pritiahli pozornosť verejnosti i politickej reprezentácie k téme, ktorá si pozornosť zaslúži. K téme zásadnej pre budúcnosť Slovenska.

Považujem za také konkrétne dve kľúčové témy a dlhodobé priority, ktoré sú životne dôležité pre túto krajinu a ktoré sa snažím vo verejnom živote a vo svojom verejnom pôsobení zastávať.

Ide o tému vzdelania a tému rómskej menšiny. Táto krajina nemá bohatstvo ležiace v ložiskách ropy, zlato, ani iné drahé suroviny. Avšak je tu talent, talent v ľuďoch, ktorý netreba premrhať. Preto som presvedčený, že spoločenská zhoda a konsenzus, ako reformovať školstvo, sú nevyhnutnou podmienkou na to aby boli reformné procesy úspešné.

Politické strany sa tu 23 rokov snažili vymedzovať na rôznom videní sveta, ktoré reprezentovali a predbiehali sa v tom, kto z nich ponúkne „lepší" recept na neduhy spoločnosti v oblastiach ako zdravotníctvo, školstvo alebo dane, či dôchodkový systém.

Súčasťou toho súboja však nebolo hľadanie konsenzu pre najzásadnejšie zmeny, ktorými prešla táto spoločnosť. Preto každé oddlžovanie nemocníc začíname odznova, druhý pilier dôchodkového zabezpečenia je v neustálej neistote, či napokon prežije. A čo je ešte horšie, v neistote nežijú len ľudia chorí (,ktorí potrebujú pomoc a zdravotnú starostlivosť), dôchodcovia (,ktorí ani len netušia, ako prežijú starobu), ale v totálnej neistote a obavách žije obrazne povedané „to najcenejšie, čo máme - mladí!"

Vzdelávací systém musí byť stabilný, predvídateľný, bez častých zmien a zásahov, alebo z druhej strany tiež nenechaný napospas živelnému chaosu a neporiadku. Za tie roky (takmer jednu generáciu) sme premrhali a dostatočne nevyužili potenciál mladej a talentovanej generácie ľudí.

Politici z jednej i druhej strany sa predbiehajú, ktorá vláda zvýšila viac smiešne nízke platy učiteľov a učiteliek, ktorí dnes volajú po spravodlivom ohodnotení! Sú to vysokoškolsky vzdelaní ľudia, ktorí v nástupných platoch majú takmer také alebo len o niečo vyššie platy ako predavači a predavačky v obchodoch s ukončenou maturitou! A ...

Minister Čaplovič dnes priznáva, ako sa mu ťažko prizeralo, keď odborník na diaľnice sa zo dňa na deň stal ministrom školstva a spustil nepremyslenú reformu. Dnes pán minister konštatuje, že po tom nešťastnom procese už slovo reforma nikto nechce počuť. Zároveň pre jeden nemenovaný týždenník v rozhovore priznáva, že v prostredí politickej strany, z ktorej pochádza a ktorá ma dnes absolútnu moc, školstvo nikdy nebolo témou - na politickej, expertnej ani odbornej úrovni.

Premiér Fico učiteľom odkázal, že pokojne môžu dostať i nulu. Minister Kažimír, konštatuje, že keby vedel ako sa bude rozpočet vyvíjať, nedal by učiteľom ani tých 5 % na zvýšenie platov do taríf, ktoré napokon vláda schválila.

Kedysi sa bývalý premiér Dzurinda vyjadroval o štrajku, ako o nátlaku, ktorému nemieni ustúpiť. Bývalý minister školstva E. Jurzyca sa ešte začiatkom tohto roka pre média vyjadril, že vláda nemôže zvyšovať platy podľa toho, kto sa viac vyhráža"!

Za 23 rokov od nežnej revolúcie sa ani len nenaštartovala seriózna diskusia o tom, aké to školstvo má byť, ako má byť pripravený taký absolvent, ktorý zo systému výjde, ako má byť ohodnotený za svoju náročnú prácu (ba poslanie!) pedagóg či učiteľ.

Všetci tu (len) rozprávali o vedomostnej spoločnosti, menovali sa splnomocnenci vlády, či priamo podpredsedovia zodpovední za danú oblasť, spísavali mnohostránkové stratégie na budovanie vedomostnej spoločnosti, na ktorých ušľachtilé ciele sa ledva našli vždy peniaze. (Ak vôbec !)

Namiesto toho sa tu niektorým darilo! Áno, robili sa mýtne tendre, predával sa SPP jedinému záujemcovi, či dnes vypredával finančným skupinám. Predávali sa pod cenu emisie, či platinové sitká, kolabovala tu finančná správa a tak ďalej ... Premrhali sa peniaze, ktoré mohli slúžiť ako investícia do budúcnosti Slovenska!

I preto majú učitelia také ohodnotenie, aké majú, študenti študujú masovo a odbory, s ktorými sa nevedia uplatniť na trhu práce, mladí ľudia čoraz viac rozmýšľajú o odchode do zahraničia!

Záleží mi na lepšom školstve, kvalitnejšom vzdelaní preto podporujem štrajk učiteľov!

Podporujem diskusiu o systémových zmenách v školstve. Za klub OBYČAJNÍ ĽUDIA a Nezávislé osobnosti chcem vyhlásiť, že do diskusie sa budeme aktívne zapájať a predkladať i konkrétne návrhy na zlepšenie situácie a stavu, v ktorom sa školstvo dnes nachádza.

Vážení páni poslanci a poslankyne, môžete sa donekonečna sporiť o minulosti, môžete donekonečna interpretovať vami vybrané údaje a fakty akokoľvek chcete - ten čas je premrhaný.

Slovensko dnes hľadá budúcnosť a iba my tu dnes, podľa toho aký prístup zvolíme, či sa z tých chýb poučíme, môžeme dať ľuďom na Slovensku nádej, možno (ak v úsilí vytrváme) - i istotu, že budúcnosť je možná.

Pozývam vás, aby sme sa o to pokúsili. Je to naša povinnosť!

Ďakujem pekne!"

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?