Povinná prax namiesto dávok

Autor: Peter Pollák | 13.11.2012 o 11:30 | Karma článku: 6,34 | Prečítané:  1410x

Opúšťanie škôl po 10 rokoch povinnej školskej dochádzky bez získania základného vzdelania. Aj toto je problém detí z minoritných rómskych komunít. Deti odchádzajú nevzdelané, bez praxe a pracovných návykov. Akú má takýto človek perspektívu? Má šancu sa zamestnať? Veľmi ťažko. Stane sa z neho profesionálny poberateľ sociálnych dávok.

Cez školu k prvým pracovným zručnostiam

Je pravda, že nie každé dieťa vie dokončiť základnú školu, no som presvedčený, že každé dieťa by malo získať od školy predpoklad uživiť sa po škole svojou prácou! A my by sme mali na to vytvoriť podmienky. V opačnom prípade sa bude záchranná sociálna sieť štátu ďalej napĺňať.

Nie každé dieťa dostane od školy zručnosti, ktoré by mohlo (reálne) využívať v pracovnom procese, pretože sa zasekne na základnej škole (niekoľko ročníkov opakuje), z ktorej odchádza po absolvovaní 10 rokov povinnej školskej dochádzky. Možno vie čítať a písať, ale to je všetko. Nemá žiadne odborné vedomosti a nulovú prax. Toto chceme zmeniť. Navrhujeme povinnosť dieťaťa, ktoré nedokončí (v rámci povinnej školskej dochádzky) ani ôsmi ročník, nastúpiť na trojročnú učňovskú školu s povinnou dvojročnou praxou. Pri výbere školy by sa malo prihliadať na potreby pracovného trhu, aby sa maximalizovala šanca na úspešné zaradenie do pracovného pomeru.

Povinná školská dochádzka 12 rokov

Toto je otázka, pred ktorou stoja viaceré deti zo znevýhodneného sociálneho prostredia. Často ide práve o rómske deti. Rodina spadá do kategórie hmotnej núdze a mladý človek sa po 10 rokoch povinnej školskej dochádzky stáva oprávnenou osobou na poberanie aktivačného príspevku (63,07 € na mesiac). Stačí odísť zo školy a postaviť sa do radu na aktivačné práce. K takémuto kroku je často motivovaný práve rodinnou. „Jedna rómska žiačka absolvovala základnú školu, kde raz prepadla, ale inak bolo všetko v poriadku. Nastúpila k nám do prvého ročníka a teraz, ani nie po dvoch mesiacoch jej rodičia rozhodli, že z našej školy odíde,“ opísala nedávnu skúsenosť riaditeľka strednej odbornej školy. Navrhujeme predĺžiť školskú dochádzku o 2 roky (na 12 rokov) a zabrániť predčasnému dochádzaniu detí zo zlého sociálneho prostredia zo škôl kvôli dávkam.

Konkrétne opatrenia :

  • Predĺžiť povinnú školskú dochádzku na 12 rokov
  • Zaviesť povinnú trojročnú učňovskú školu s povinnou dvojročnou praxou pre decká, ktoré nedokončili ani ôsmy ročník základnej školy

Podrobnejšie rozpracované ich nájdete tu. V ďalšom blogu zhrniem najdôležitejšie opatrenia v oblasti vzdelávania, ktoré chceme presadiť a vysvetlím výhody inkluzívneho vzdelávania. Napíšte mi, teším sa na spätnú väzbu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?